We lezen
Genesis 1:1–6:8; Jesaja 42:5–43:10; Openbaring 22:6–21

“In het begin schiep God (Elohim) de hemelen en de aarde…”   (Genesis 1:1)

Parasha Bereisheet: Yeshua in het Scheppingsverhaal

De Parasha Bereisheet, wat ‘In het (of een) begin’ betekent, opent de jaarlijkse cyclus van de Thora. Elke week lezen we opnieuw de Bijbel, en zo herinneren we ons dat de studie van Gods Woord nooit eindigt. Dit voortdurende ritme van lezen en leren is een geestelijke reis die door het jaar heen telkens nieuwe inzichten kan brengen, geleid door de Heilige Geest (Ruach HaKodesh).

Het allereerste woord van de Bijbel is Bereisheet, wat ‘In het begin’ betekent. Het Hebreeuwse woord Elohim, dat in het eerste vers van Genesis wordt gebruikt, duidt op de meervoudigheid in de eenheid van God: "In het begin schiep God (Elohim) de hemel en de aarde" (Genesis 1:1). De meervoudige vorm van Elohim betekent niet dat er meerdere goden zijn, maar het benadrukt de eenheid en verbondenheid binnen de goddelijke natuur. Dit wordt verder bevestigd door het werkwoord bara (scheppen), dat enkelvoud is en aangeeft dat ondanks de meervoudige vorm van Elohim, de schepping door één God tot stand kwam.

In het verhaal van de schepping vinden we ook de woorden: "Laten Wij de mens maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis" (Genesis 1:26). Hier wordt duidelijk dat God Zichzelf niet alleen als een enkelvoudig Wezen beschrijft, maar de meervoudsvormen ‘ons’ en ‘onze’ gebruiken, wat een diepere waarheid over de natuur van God onthult.

Yeshua in het Scheppingsverhaal

In Johannes 1:1-3, 14 wordt Yeshua (Jezus) direct verbonden met de schepping. "In het begin was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God... Alle dingen zijn door het Woord gemaakt, en zonder het Woord is niets gemaakt dat gemaakt is..." Dit bevestigt dat Yeshua aanwezig was bij de schepping. In de Hebreeënbrief wordt zijn rol verder belicht: "Hij is de afstraling van Gods heerlijkheid en de afdruk van Zijn wezen" (Hebreeën 1:3). Yeshua was niet alleen bij de Schepping, Hij was het instrument waarmee alles werd gemaakt.

De Kracht van het Woord

God schiep de wereld door Zijn gesproken Woord: "En God zei: ‘Er zij licht!’ En er was licht" (Genesis 1:3). Dit toont de kracht van Gods woorden. Het was niet slechts een handeling, maar een krachtige verklaring die de realiteit vormde. Als mensen, geschapen naar Gods beeld, hebben wij ook de mogelijkheid om woorden te spreken die leven brengen of vernietigen. In Hebreeën 11:1 lezen we dat “geloof de zekerheid is van de dingen die men hoopt, en het bewijs van de dingen die men niet ziet”. Onze woorden, als ze in geloof worden uitgesproken, kunnen krachtig zijn.

Als we echter negatieve, destructieve woorden spreken, roepen we de duisternis op in ons leven. In Job 3:25 zegt Job: “Wat ik vrees, overkomt mij; waar ik bang voor ben, overkomt mij.” Het is daarom belangrijk om onze woorden zorgvuldig te kiezen en in overeenstemming te brengen met Gods waarheid. Wanneer we spreken met geloof, brengen we licht in ons eigen leven en dat van anderen.

Yeshua als Licht van de Wereld

Het begin van de schepping bevat een belangrijk mysterie: er was licht, nog voordat God de zon, maan of sterren schiep. Dit wijst naar een diepere werkelijkheid die ook in het boek Openbaring wordt onthuld. "De stad had de zon en de maan niet nodig om haar te beschijnen, want de heerlijkheid van God verlichtte haar, en het Lam is haar licht" (Openbaring 21:23). In de toekomstige stad van God zal Yeshua zelf het Licht zijn, de bron van alle verlichting. Dit is dezelfde Yeshua die in het begin bij God was en die de Schepping in stand houdt.

De Verlossing door Yeshua

In de Parasha Bereisheet zien we de perfectie van Gods schepping, maar ook de realiteit van de zonde die alles bedierf. Door de zonde van Adam en Eva kwam de zonde in de wereld, en sindsdien is de mensheid onderworpen aan de gevolgen van die zonde. Yeshua, de Messias, kwam echter om deze situatie te veranderen. Hij bevrijdt ons van de slavernij van de zonde en brengt ons over van het koninkrijk van de duisternis naar het koninkrijk van het licht.

Yeshua is niet alleen het Licht voor Israël, maar voor alle volken. Zoals Jesaja zegt: "Ik heb je geroepen in gerechtigheid... Ik zal je maken tot een licht voor de heidenen" (Jesaja 42:6-7). Yeshua aanvaardde deze missie toen Hij de profetieën uit Jesaja las in de synagoge en Zichzelf als de Messias verkondigde (Lucas 4:16-19).

De Toekomstige Vervulling van Gods Plan

Yeshua is het Licht van de wereld en zal in de toekomst het Licht van Jeruzalem zijn, waar Hij de natie Israël zal transformeren (Ezechiël 48:35). In de openbaring van het Nieuwe Jeruzalem, zoals beschreven in Openbaring 21, zal er geen zon, maan of sterren meer nodig zijn, want Yeshua zal het Licht zijn, die de stad verlicht. Zijn aanwezigheid zal alles doordringen en de aarde herstellen tot de glorie die oorspronkelijk bedoeld was in de Hof van Eden.

Conclusie

De Parasha Bereisheet leert ons dat God in het begin de wereld schiep door Zijn Woord en dat Yeshua altijd al aanwezig was, zowel bij de Schepping als in het herstel van de wereld. Hij is het Licht van de wereld, de Messias die niet alleen Israël, maar alle volken zal verlichten. Laten we ons herinneren dat de woorden die we spreken kracht hebben. Door ons geloof in Yeshua kunnen wij licht brengen in een wereld die in duisternis verkeert, en samen met Hem wachten we op de vervulling van Gods plan in het Nieuwe Jeruzalem, waar we voor altijd in Zijn licht zullen leven.

De verdieping
Als extra is voor geïnteresseerden een oriënterende Bijbelstudie geschreven over het Licht van de wereld. Klink hier om naar de Bijbelstudie te gaan